تاریخچه کتابخانه:
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، در سال 1372 هجری شمسی در محل معاونت آموزشی سابق تأسیس شد و در مرداد ماه 1391 به بیمارستان آموزشی درمانی شهید رحیمی انتقال یافت. و مجددا در مهرماه 1396 به مجتمع پردیس کمالوند(دانشکده داروسازی)انتقال داده شد.مخزن کتابخانه به صورت قفسه باز اداره می شود و  شامل بخش های (فناوری اطلاعات، فنی، ثبت و آماده سازی، مجلات، دیداری-شنیداری، مرجع، طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها، سالن های مطالعه و مخزن) است، که به منظور برآورد نیازهای علمی و اطلاعاتی برنامه های آموزشی و پژوهشی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران مجدانه به توسعه مجموعه خود اقدام نمود.

فضای فیزیکی کتابخانه

فضای فیزیکی کل کتابخانه مرکزی شامل 290 متر مربع است. این فضا شامل مخزن کتابخانه،سالن مطالعه، سالن منابع الکترونیک، اتاق مدیریت، اتاق پایان نامه ها و انبار است.
چشم انداز، ماموریت، اهداف
با توجه به افزایش روزافزون میزان استفاده از کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و هم چنین افزایش فعالیتهای تحقیقاتی در دانشگاه،کتابخانه مرکزی خود را ملزم به ایجاد بستری مناسب و گسترش امکانات در کتابخانه و جلب رضایت کاربران خود در زمینه اطلاع رسانی ،می داند.لذا کتابخانه مرکزی درصدد است که با اطلاع رسانی مستمر و مفید ،تهیه، توسعه و تسهیل دسترسی به منابع و اطلاعات علمی موردنیاز کاربران و مدیریت بهره برداری از این منابع به عنوان یکی از فعال ترین کتابخانه های مرکزی علوم پزشکی شناخته شود.
کتابخانه مرکزی در صدد است با برنامه ریزی استراتژیک فضایی تعاملی، علمی و مشارکتی برای پژوهشگران، اساتید، دانشجویان در جهت توسعه و تولید علم با دسترسی به مجموعه منابع علمی ایجاد نماید.


برنامه ها:
1. نظارت بر استانداردسازی کتابخانه های بیمارستانی و دانشکده ای
2. نظارت بر استانداردسازی وب سایت های کتابخانه های تابعه
3. پیگیری در دسترسی مداوم کاربران به منابع الکترونیک
4. کمک به ارتقاء سطح کیفی آموزش و پژوهش در دانشگاه
5. بررسی و ارزیابی وضعیت موجود کتابخانه ها و خدمات کتابخانه ای از نظر کمی و کیفی
6.ارتفاءکمی و کیفی خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی در کتابخانه های دانشگاه
7. آموزش وتوانمندسازی نیروی انسانی کتابدار (کتابداران دانشگاه) با هدف تخصصی نمودن به منظور بهینه سازی کیفیت ارائه خدمات کتابخانه ای دانشگاه
8. گردآوری و تجزیه و تحلیل آمار فعالیت های کتابخانه و ارائه گزارشهای لازم
9. تهیه محتوا و روزآمد سازی وب سایت کتابخانه مرکزی
10. برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور استفاده بهینه اعضاء محترم هیئت علمی، دستیاران ، دانشجویان و پرسنل دانشگاه از منابع اطلاعاتی موجود
11. تولید محتوای آموزشی جهت استفاده ی کاربران


معرفی جامعه استفاده کننده از کتابخانه

1.اعضای هیئت علمی دانشگاه:
کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پس از ثبت نام و عضویت می توانند از کتابخانه استفاده کنند.
2. دانشجویان کلیه مقاطع در کلیه رشته های دانشگاه :
کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان پس از ثبت نام و عضویت می توانند از کتابخانه استفاده کنند. (توضیح اینکه) مدت اعتبار عضویت در کتابخانه برای دانشجویان برابر با مدت اعتبار کارت دانشجویی می باشد.
3. کلیه کارکنان رسمی،پیمانی،قراردادی،طرحی، شرکتی ... دانشگاه :
تمامی کارمندان دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی، طرح نیروی انسانی شاغل در دانشگاه کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان پس از ثبت نام و عضویت می توانند از کتابخانه استفاده کنند.
4. مدرسین حق التدریس:
کلیه مدرسین حق التدریسی در طول ترم و نیز در طول مدتی که با دانشگاه قرارداد حق التدریسی دارند می توانند پس از ثبت نام و عضویت از کتابخانه استفاده کنند.

اعضا فعال کتابخانه:

کتابخانه مرکزی 933 عضو دارد. 84 عضو فعال دارد.(تعداد اعضایی که حداقل 5 بار در سال به کتابخانه مراجعه می کنند)

تبصره1: کارکنان بازنشسته دانشگاه و دانشجویان فارغ التحصیل با ارائه کارت شناسایی معتبر( کارت ملی یا شناسنامه) در فضای کتابخانه می توانند از منابع کتابخانه بهره مند شوند.
تبصره2: افرادی که هیچ وابستگی به دانشگاه علوم پزشکی لرستان ندارند فقط با معرفی نامه از ریاست کتابخانه های دانشگاه حق بهره مندی از خدمات کتابخانه ها در فضای کتابخانه را دارند.

سوالات متداول

چگونه مي توانم كتاب امانت بگيرم؟

براي امانت گرفتن بايد عضو كتابخانه دانشگاه به آدرس lib.lums.ac.ir شويد. پس از ورود به پورتال كتابخانه مركزي در قسمت "ثبت نام برخط در كتابخانه" اطلاعات و مدارك خود را بارگزاري نماييد. پس از انجام مراحل ثبت نام اطلاعات شما براي كتابخانه ارسال شده و پس از تاييد كتابدار و دريافت شماره عضويت مجاز هستيد كه كتاب به امانت بگيريد. براي اطلاعات بيشتر آيين نامه امانت را مطالعه نماييد.

تعداد مداركي كه كاربران مي توانند به امانت بگيرند  براي كليه كاركنان و  دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي 3 مدرك به مدت 15 روز ،  براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي عمومي 5 مدرك به مدت 15 روز و مدت امانت منابع براي دانشجويان دوره تخصص و اعضاي  هيأت علمي نيز 21 روز و به تعداد 7 كتاب مي­باشد.

تا چند بار مي توان كتابي را تمديد كرد؟

تا سه بار در صورتي كه نسخه اي از كتاب در كتابخانه باشد و درخواست كننده نداشته باشد

چگونه ميتوان منابع امانتي را تمديد كرد؟
به صورت تلفني و مراجعه حضوري
شماره تماس:  06633120233 داخلي 214
آيا امكان امانت گرفتن كتاب از طريق پورتال كتابخانه ديجيتال وجود دارد؟

خير فقط با مراجعه حضوري به كتابخانه مركزي دانشگاه و كتابخانه هاي وابسته امكان امانت منبع وجود دارد.

چگونه ميتوانم منابع مورد نظر را رزرو كنم؟
براي رزرو منابع مي توان به صورت حضوري و همچنين از طريق نرم افزار كاوش به آدرس
مراجعه نمود. پس از جستجوي مدرك با كليك بر نتيجه مورد نظر گزينه تقاضاي رزرو را انتخاب نماييد.