گزارش فعالیت های انجام شده مدیریت بحران در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی لرستان

فهرست بحران ها ی احتمالی در کتابخانه ها و راهکارهای مقابله و مدیریت:
1. سیل: ایجاد زیرساخت هاتی مناسب جهت تهیه کتابخانه دیجیتال (بانک اطلاعاتی دیجیتال حاوی منابع کتابخانه ای) / ایجاد زیرساخت جهت انجام امور از راه دور و ...، احداث ساختمان در مکان مناسب و ...
2. زلزله: ایجاد زیرساخت هاتی مناسب جهت تهیه کتابخانه دیجیتال (بانک اطلاعاتی دیجیتال حاوی منابع کتابخانه ای) / ایجاد زیرساخت جهت انجام امور از راه دور و .../ احداث ساختمان ها ی ضد زلزله و ...
3. پاندمی بیماری ها : ایجاد زیرساخت هاتی مناسب جهت تهیه کتابخانه دیجیتال (بانک اطلاعاتی دیجیتال حاوی منابع کتابخانه ای) / ایجاد زیرساخت جهت انجام امور از راه دور و ...
4. موریانه زدگی: سم پاشی در صورت مشاهده، ترکیب گوکرد با خاک ساختمان در حین ساخت و ...
5. آتش سوزی: ایجاد زیرساخت هاتی مناسب جهت تهیه کتابخانه دیجیتال (بانک اطلاعاتی دیجیتال حاوی منابع کتابخانه ای) / ایجاد زیرساخت جهت انجام امور از راه دور و .../ نصب کپسول اتش نشانی/ اموزش استفاده از کپسول اتش نشانی به کلیه کارکان کتابخانه ها و ...

بحران های پیش آمده در کتابخانه های دانشگاه

1. عنوان بیماری/ بلایای طبیعی: وقوع سیل در لرستان در سال 1398 که باعث تخریب صددرصدی ساختمان، منابع علمی و کلیه تجهیزات کتابخانه گردید.
اقدامات انجام شده ی کتابخانه حین مواجهه با سیل:
• اقدامات کتابخانه مرکزی: مکاتبه با مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی مبنی بر درخواست مساعدت در اختصاص بودجه جهت خرید کتاب و تجهیزات / هماهنگی با تعدادی از ناشران دانشگاهی مبنی بر دریافت کتب مورد نیاز کتابخانه مزبور بصورت اهدایی / هماهنگی با کلیه کتابخانه های دانشگاه جهت ارسال نسخ اضافی کتب موردنیاز به پرستاری پلدخترو همکاری صد درصدی با دانشجویان دانشکده مزبور جهت دریافت کتاب از کتابخانه ی دانشگاه / در صورت امکان ارسال فایل الکترونیکی کتاب جهت کتابدار دانشکده مزبور/همکاری کتابخانه پرستاری بروجرد جهت جمع آوری کتب اهدایی از نمایشگاه کتاب/ اختصاص بودجه از معاونت تحقیقات و فناوری به کتابخانه مزبور جهت خرید کتاب از نمایشگاه / اقدامات کتابخانه پرستاری پلدختر:پیگیری و همکاری در پاکسازی کتابخانه از گل ولای- پیگیری جهت بازسازی کتابخانه/ درخواست اعتبار از دانشگاه جهت خرید منابع مورد نیاز- رایزنی با ناشرین جهت دریافت کتب اهدایی
• بعد از وقوع سیل با توجه به تجربه ای که کسب شد کتابخانه مرکزی جلسه ای با مسئولین کتابخانه های دانشگاه برگزار کرد و کلیه کتابخانه ها موظف شدند فایل الکترونیک کتب موجود بخصوص لاتین را در نرم افزار کتابخانه ای - بخش فراکاوش بارگذاری کنند و همچنین فایل پایان نامه توسط کتابخانه مرکزی در نرم افزاربا دسترسی محدود اپلودشد.


2. عنوان بیماری/ بلایا: پاندمی بیماری کرونا از سال 1398 که باعث محدودیت در دسترسی کاربران به کتابخانه ها و همچنین درگیری کارکنان کتابخانه با بیماری شد.

اقدامات انجام شده ی کتابخانه حین مواجهه با بیماری:
• تعداد زیادی از فعالیت ها به بستر مجازی و الکترونیک(از راه دور) انتقال داده شد/ اطلاع رسانی کتابخانه مرکزی به کلیه کتابخانه های دانشگاه مبنی بر داوطلب شدن همکاران جهت ایجاد کتابخانه مجازی در فضای واتساپ، اطلاع رسانی جهت عضو گیری و ارسال فایل و اسکن مطالب رفرنس های موردنیاز کاربران به درخواست کاربر(7 گروه در این راستا ایجاد شد و فعالیت گروهها همچنان ادامه دارد) در این گروهها علاوه بر اسکن مطالب، مشاوره منابع اطلاعاتی ، اعلام تمدید کتب ، اشتراک گذاری محتوای اموزشی و ... انجام می شود. همچنین مشاوره اطلاعاتی از طریق فرم پرسش از کتابدار فعال شد . کتب عودتی مطابق " راهنمای مبارزه با کووید 19 ... در کتابخانه ها" قرنطینه و فایل میشد.
برگزاری کارگاههای اموزشی بلافاصله پیگیری و به بستر اسکای روم منتقل شد. عناوین وبینارهای برگزار شده در وب سایت کتابخانه ها ، منوی کارگاهها موجود است. پوستر های آموزشی مراقبت و نحوه ی پیشگیری و درمان این بیماری در همه کتابخانه ها نصب شد. تمدید خودکار کتب امانت داده شده در زمان اوج بیماری، بارگذاری مداوم اخبار و مطالب برروی وب سایت کتابخانه ها برای آگاهی و اطلاع رسانی یه کاربران در خصوص ویروس کرونا/ نظارت بر ایجاد فاصله اجتماعی در سالن مطالعه / پیگیری مداوم جهت نظافت و ضدعفونی کردن فضای کتابخانه ها / استفاده از ماسک هم برا ی کارکنان و هم کاربران کتابخانه ها/ واکسیناسیون به موفع کارکنان / اپلود تعداد زیادی فایل کتاب لاتین و پایان نامه در نرم افزار کتابخانه ای
3. درخواست نصب کپسول آتش نشانی جهت کلیه بخش های کتابخانه های دانشگاه و اموزش استفاده از انها پیگیری شد.
4. بازدید مستمر و درخواست و پیگیری جهت استحکام سازی ساختمان کتابخانه ی در حال احداث و تدابیر موریانه زدایی انجام می شود.


تهیه کننده گزارش: ناهید حسینی(مسئول کتابخانه مرکزی)

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.

سوالات متداول

چگونه مي توانم كتاب امانت بگيرم؟

براي امانت گرفتن بايد عضو كتابخانه دانشگاه به آدرس lib.lums.ac.ir شويد. پس از ورود به پورتال كتابخانه مركزي در قسمت "ثبت نام برخط در كتابخانه" اطلاعات و مدارك خود را بارگزاري نماييد. پس از انجام مراحل ثبت نام اطلاعات شما براي كتابخانه ارسال شده و پس از تاييد كتابدار و دريافت شماره عضويت مجاز هستيد كه كتاب به امانت بگيريد. براي اطلاعات بيشتر آيين نامه امانت را مطالعه نماييد.

تعداد مداركي كه كاربران مي توانند به امانت بگيرند  براي كليه كاركنان و  دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي 3 مدرك به مدت 15 روز ،  براي دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي عمومي 5 مدرك به مدت 15 روز و مدت امانت منابع براي دانشجويان دوره تخصص و اعضاي  هيأت علمي نيز 21 روز و به تعداد 7 كتاب مي­باشد.

تا چند بار مي توان كتابي را تمديد كرد؟

تا سه بار در صورتي كه نسخه اي از كتاب در كتابخانه باشد و درخواست كننده نداشته باشد

چگونه ميتوان منابع امانتي را تمديد كرد؟
به صورت تلفني و مراجعه حضوري
شماره تماس:  06633120233 داخلي 214
آيا امكان امانت گرفتن كتاب از طريق پورتال كتابخانه ديجيتال وجود دارد؟

خير فقط با مراجعه حضوري به كتابخانه مركزي دانشگاه و كتابخانه هاي وابسته امكان امانت منبع وجود دارد.

چگونه ميتوانم منابع مورد نظر را رزرو كنم؟
براي رزرو منابع مي توان به صورت حضوري و همچنين از طريق نرم افزار كاوش به آدرس
مراجعه نمود. پس از جستجوي مدرك با كليك بر نتيجه مورد نظر گزينه تقاضاي رزرو را انتخاب نماييد.